KULTÚRA
#mozi
#filmajánló
#asghar farhadi
Az ügyfél - egyenesen a gyomor és a szív közé üt
A legnagyobb csapást mégis a lélekre méri. Vajon meddig megyünk el, ha titokban bosszút esküdünk? És mi történik, ha a fegyver mégis fordítva sül el?

Van olyan élethelyzet, ami soha senkinek nem hozhat megváltást. Sem örömöt. Csak könnyet, fájdalmat. kiüresedett tekintetet, holt fehér arcot. Egy véletlen folytán, amelynek köszönhetően valaki megsérül, más valaki bosszút esküszik, a harmadik pedig a legtöbbet veszíti, amit ember csak veszíthet. Méltóságot, tartást végül mindazt, ami ez emberi létből hátra maradt a számára.

Asghar Farhadi, aki a Nader és Simin – Egy elválás története című filmjével 2012-ben a Legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscart söpörte be – legújabb mozija, Az ügyfél olyan ütést mér egyenesen legbelülre, valahol félúton a gyomor és a szív közé, hogy a lélegzetünk is elakad tőle. Nincs mese, erre kell felkészülnünk, így most szólunk, aki nem állja az ütést, ne szaladjon elébe.
Aki viszont nagy levegővel ül le, azt kapja, amit megérdemel az iráni rendezőtől – igazi mozit, igazi pillanatokat, igazi könnyeket, és csudamód igazi jókedvet még a film elején.

Merthogy azzal kezdődik minden: jókedvvel, nevetéssel, zenével, örömmel. Előtte azért akad egy kis probléma: főszereplőink Emad (Shahab Hossein) és felesége Rana (Taraneh Alidoosti) lakása, a ház, amelyben élnek összeomlani készül. A házuk melletti szomszédos telken építkeznek a földmunkák miatt megsüllyed a házuk, menekülni kell a lakásból. Emadéknak új lakást kell keresniük, kapóra jön, hogy színjátszótársuk felajánlja lakását, ahonnan épp akkor költözött ki egy nő. A pár örül, a költözködésnél minden simán megy, leszámítva, hogy a kiköltözött egyedülálló nő még nem hurcolta ki egy szobából a holmijait.

Mindeközben Emad középiskolai tanárként teszi a dolgát, és úgy tűnik, a fiú osztályban tanítványai tisztelik és kedvelik tanárukat. Annyira, hogy az Ügynök halála című darab bemutatóján, amelyben Emad a főszereplőt játssza, az egész osztály megjelenik. A darabban egyébként felesége, Rana is játszik, barátaik is a társaság tagjaiból kerülnek ki. Úgy tűnik, minden kerek egész- Csakhogy az a bizonyos véletlen törésvonalat húz a napjaikba, mint egy földrengés, úgy szaggat fel mindent.


Taraneh Alidoosti Az ügyfél című íráni-francia filmben.

Taraneh Alidoosti Az ügyfél című íráni-francia filmben.


Egy-két nappal azután, hogy a pár beköltözik az új lakásba, Ranát a zuhany alatt állva valaki megtámadja. Épp a fürdőszobába igyekszik, amikor cseng a kaputelefonon. Azt gondolván, hogy férje ért haza, beengedi, sőt a lakás ajtaját résnyire nyitva hagyja, így megy be a zuhany alá.

Sikítozására a szomszédok figyelnek fel, ők találják meg betört fejjel ájultan a fürdőben, ők viszik kórházba. Rana pedig csak arra emlékszik, hogy valaki hátulról a hajába kapott és a torkát szorongatta. A fiatal nő, habár a sebek nem mélyek, komolyan sérül. Képtelen túljutni a történteken, mégis ő az, aki lebeszéli férjét, hogy a rendőrségen feljelentést tegyen. Közben mindketten egyre feszültebbek, Rana sokat sír, fél a lakásban egyedül, zuhanyozni pedig végképp nem mer. Emad pedig gondolkozik, gondolkozik.

A férj végül nem értesíti a rendőrséget, de nyomozni kezd. Megkeresi a férfit, aki elbánt Ranával. A menekülő támadó egy kocsikulcsot és egy kikapcsolt mobilt felejt a nappaliban, Emad így indul el. Az előző lakóról közben kiderül, hogy prostituáltként dolgozott a lakásban, az is lehet hát, hogy az egyik “ügyfele” volt a támadó. Innen kezdve gyorsulnak fel az események, és Emadék valami olyasmivel lesznek kénytelen szembesülni, amire soha nem lehet elég felkészült az ember.

Farhadi új filmje bár tökéletesen lezárja a történetet, mégsem hagy nyugtot az embernek. Mert van olyan élethelyzet, amiben nincs megoldás…

Az ügyfél című filmet december 8-tól vetítik a hazai mozik.


Forrás: hirado.hu