KULTÚRA
Virágvasárnap Gulácson
Kovács Nóri, a népzene és világzene műfajának egyik legismertebb előadója adott koncertet virágvasárnap alkalmából a gulácsi református templomban.

Az előadóművésznek tizenhárom szóló albuma jelent meg eddig és több, mint harminc lemezen működött közre. Olyan zenekarokkal és nevekkel dolgozott együtt, mint a londoni Transglobal Underground, BBC Scottish Symphony Orchestra, 100 Tagú Cigányzenekar, Wolf Péter és a Liszt Ferenc Kamarazenekar, MR2 Szimfonikusok, Berecz András, Motiva, Rajkó zenekar, Balázs Fecó, Varga Miklós. Nevéhez fűződik a Magyarország imázsdal, a Repülj madár.

A virágvasárnap megünneplésének szokásai a bibliai elemek mellett a jeruzsálemi egyház liturgiájából erednek.



Jézus bevonulásának útvonala a Biblia szerint Betániából az Olajfák hegyén és a Kedron patak völgyében vezető országúton át, majd az Aranykapun keresztül vezetett, célja pedig a jeruzsálemi templom volt. Szintén a Bibliában olvasható, hogy szamárháton érkezett és a nép ünnepléssel fogadta. Mind a négy evangélium említi, hogy „Hozsanna Dávid fiának” felkiáltással fogadták, ami a 118. zsoltár fényében egyértelműen teszi, hogy a „messiás királyt”, a római uralom alól való felszabadítót várták benne. A szamárháton érkezés, valamint a templom, mint cél ugyanakkor egy szolgáló, papi messiásképre utal.



A katolikus egyházban korábban a vasárnapi szentmiséket reggel vagy délelőtt tartották, mivel szombat éjféltől szentségi böjt volt érvényben. A virágvasárnapi szentmise evangéliuma a jeruzsálemi bevonulásról szólt. A barokk korban terjedt el, hogy délután – a nagyhétre való készületként – oratóriumokat, passiókat adtak elő.

A liturgikus reform nyomán ma már a nap bármely szakában lehet szentmisét tartani, így ez a két hagyomány összekapcsolódott a szentmisében. Ennek a következménye, hogy a virágvasárnapi szentmisében két evangéliumi szakasz, a jeruzsálemi bevonulás és a szenvedéstörténet is elhangzik. A változást követve az ünnep hivatalos neve is „Urunk szenvedésének vasárnapja” lett.



A körmenet is megváltozott: eredetileg valahol a templomon kívül találkoztak, majd a barkák megáldása után vonultak a templomba, jelképezve Jézus bevonulását. Hivatalosan ma is a templomon kívül kell kezdeni a körmenetet, de ez nem mindig van így.

Fotó: Bodnár Zsolt, FrissMédia