Az ország és benne megyénk is a halottak napjára készül, az időjárás szokatlanul enyhe október 31-én, pénteken reggel. Abban az évben Szabolcsban 270-280 ezer tonna alma termett, 1997 október végére a felét már fel is dolgozták. Az össztermés 10-15 százaléka még fán volt.
Pénteken reggel egy hatszemélyes kisbuszban 18-an, főként tiszalöki lakosok indultak almát indultak szedni.
A Tiszalökről Nyíregyháza felé tartó kisbusz a 3612-es számú közúton, Kisfástanyánál vasúti átjáróhoz ért. Figyelmen kívül hagyta a fénysorompó tilos jelzését és ráhajtott a vonatsínre. Ekkor a körülbelül 30 kilométeres sebességgel érkező vonat 20 méterre járhatott onnét. A mozdonyvezető észlelte a kisbuszt, vészfékezett, ám az ütközést elkerülni már nem tudta. A vonat a kisbusz jobb oldalának, a fotók alapján a hátának közelebbi résznek ütközött, majd a gépkocsit 37,7 méteren keresztül maga előtt tolva állt meg.
Virányosra mentünk, eddig nem volt semmi gond
A sógornőm javasolta, hogy járjunk almát szedni, legalább keresünk egy kis pénzt, s viszünk haza almát a gyerekeknek - meséli az egyik túlélő, akit a baleset után combcsonttöréssel ápoltak a megyei kórházban. A sógornője, aki mellette ült a kisbuszban, a kórházba szállítás közben életét vesztette. Őt érte közvetlenül az ütközés.
T. László így emlékszik vissza: nem tudom, mi történhetett, nem ment gyorsan a mikrobusz. Leghátul álltam, beszélgettünk. Amikor felpillantottam, láttam, hogy ott a vonat, s nekünk jön. Csak arra maradt időm, hogy megkapaszkodjak. A sógornőm volt mellettem, őt érte elsőként a becsapódás. Négy gyermek maradt árván.
A túlzsúfolt mikrobusz a jól működő fénysorompó tilos jelzése ellenére, jó látási és útviszonyok mellett akart áthaladni a vasúti átjárón.
Abban az időben két megyei napilap tájékoztatta a lakosságot az eseményről. Érdekes módon mindkettő 32 utasról adott tudósítást, ebből az egyik meglehetősen áthallásos címmel jelent meg: „Fekete fuvar”.
"A csodával határos módon menekült meg - az első becslések szerint - az a 32 roma, akik egy kilencszemélyes Toyota mikrobuszban próbáltak meg átkelni a síneken Tiszalök-Kisfástanyánál. Talán a nem mindennapi „népsűrűség” lehetett az oka, hogy a kilométerekről belátható vasúti átjárón épp akkor akartak átmenni, amikor a síneken odaért a menetrend szerint közlekedő személyvonat" – írta akkor az Új Kelet tudósítója.
A Kelet-Magyarország másnapi cikkében már tényként közli az utasok számát. "Tragédia színhelye volt tegnap reggel negyed nyolc tájban a tiszalök-kisfástanyai vasúti átjáró, ahol a jól működő fénysorompó tilos jelzése ellenére a sínekre hajtott egy 32 (!) embert szállító tízszemélyes mikrobusz."
Mint később kiderült, nem 32, hanem 18 utasa volt a balesetet elszenvedő kisbusznak
A baleset utóéletét dr. Resán Dalmával, a Nyíregyházi Törvényszék sajtó szóvivőjével bogoztuk ki.
A balesetben a kisbuszban utasként helyet foglaló személyek közül 12 szenvedett sérüléseket, közülük egy a kórházba szállítása közben meghalt, 4-en 8 napon túl gyógyuló súlyos sérülést szenvedtek, míg 7-en könnyebben sérültek.
A vádlott sofőr a nyomozás során és a tárgyaláson is elismerte felelősségét és bűnösségét. Védekezésében arra hivatkozott, hogy azért nem látta sem a vonatot, sem a fénysorompót, mert a nap a szemébe sütött. A bíróság ezt a védekezést nem fogadta el, figyelemmel az ügyben kirendelt szakértő véleményére.
A Nyíregyházi Városi Bíróság 1998 május 6-án meghozott ítéletében T. A. vádlottat halálos tömegszerencsétlenséget eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétsége és közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett vétség miatt halmazati büntetésül 4 év fogház főbüntetésre és 5 év közúti járművezetéstől eltiltás mellékbüntetésre ítélte. Az ítélettel szemben a vádlott és védője fellebbezést jelentett be akkor.
- FrissMédia -