A törvényjavaslat indoklása rámutatott arra, hogy a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 2015 elején hatályba lépett módosítása lehetővé tette a helyi önkormányzatoknak illetékességi területükön bármely adótárgyra vonatkozón olyan települési adó kivetését, amelyet törvény nem tilt, továbbá amelyre nem terjed ki törvényben szabályozott közteher hatálya.
A törvénymódosítási javaslat beterjesztői szerint a gyakorlatban a települési önkormányzatok elsődlegesen a termőföldet sújtották települési adóval, és ez a tendencia az új települési adó kivetésére vonatkozó moratórium múlt év végi lejártával csak erősödött.
A folyamat megakadályozása érdekében a törvény immár kimondja: a települési önkormányzat települési adót – a termőföld, a termőföld tulajdonjoga, a termőföldre ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett vagyoni értékű jog kivételével – bármely adótárgyra megállapíthat, feltéve, hogy arra nem terjed ki törvényben szabályozott közteher hatálya. A települési adónak nem lehet alanya állam, önkormányzat, szervezet, továbbá – e minőségére tekintettel – vállalkozó.
Álláspontunk szerint nem indokolt a termőföldként nyilvántartott földrészletek adóztatása. Ezért a törvényjavaslat azt fogalmazza meg, hogy szűnjön meg a települési adóbevezetés joga a termőföldre, a termőföldtulajdonra vagy a termőföldön fennálló vagyoni értékű jogra – olvasható a beterjesztők indoklásában.
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény módosításáról szóló 2023. évi LVIII. törvényt az Országgyűlés július elején fogadta el, szeptember 1-jén lép hatályba.