AKTUÁLIS
Mit kell tudni Kisvárdán a szerdán indult új ügyeleti rendről?
Az alapellátás központja a Szent Damján Görögkatolikus Kórház lett Kisvárdán, miután március elsejével Szabolcs-Szatmár-Beregben is útjára indult az új egységes ügyeleti rendszer. Hogyan változott a kórház élete? Mit kell tudniuk a betegeknek az új rendről? Erről (is) kérdezte a Friss FM adásában Hegyi Henrik főigazgatót Durucz Gabi.

Nagyobb betegbiztonságot fog jelenteni az új rendszer - állítja határozottan Hegyi Henrik. Ennek a lényege az, hogy az Országos Mentőszolgálat egy pilotprogram keretében átvette az alapellátás ügyeleti feladatát a megye 13 járásában. Ebből az egyik a kisvárdai, melyben a Szent Damján Görögkatolikus Kórház adja a szakmai hátteret.

Az új rendszer március 1-jén 16 órától indult a kórház területén belül, a sürgősségi betegellátó osztály melletti területen, egy szakrendelőben. Az odaérkező, 18 évnél idősebb betegek esetében a sürgősségi osztály triázsa dönti el szakmailag, hogy a beteget az ottani szakorvosok látják-e el, vagy az alapellátás ügyeletes orvosa.

A 18 év alattiak egyből az utóbbihoz kerülnek - ő határoz arról, hogy gyógyszert ír-e fel, vagy a kórház gyermekosztályára utalja a pácienst, ahol az magasabb szintű ellátást kap. Helytelenül terjedt el a hír Kisvárdán, hogy a városból és környékéről automatikusan Nyíregyházára kerülnek most a gyerekek. Az ő ellátásuk is továbbra is Kisvárdán marad - erősítette meg a főigazgató.

Hogy kinek merre kell a kórházon belül elindulnia, azt táblák mutatják. Az ügyelet 16 órától reggel 8-ig működik. Az 1830-as számot kell megjegyezni. Ez a mentőszolgálat megyei központjában, Nyíregyházán csörög. Az ottani kollégák irányítják a beteget - magyarázza Hegyi Henrik. Súlyos esetben mentőt hívnak hozzá, egyszerűbb esetben tanácsot adnak például a lázcsillapításra, illetve megmutatják, melyik alapellátó ügyeletnél kaphat a legközelebb ellátást.

Ha nagyon súlyos a helyzet, akut rosszullét esetén a 112-t kell hívni, ilyenkor egy mentőegység jön ki. Az 1830 alapellátási szám, akkor hívandó, ha magunk keresnénk fel az ügyeletet.

Hegyi Henrik azt mondja: a centralizált ellátás határozott előnye, hogy egy ponton, mindenki által ismert telefonszámon elérhető az ellátás: mindenki tudja, hova kell mennie, ha bármilyen baja van. Azért is jó ez, mert egy időben, egy helyen van két ellátási rész, és az orvosok el tudják dönteni, szakmailag kinek melyikre van szüksége, így nem terhelik túl a komolyabb eseteket ellátó szakembereket.

Az első napok nem lesznek zökkenőmentesek - véli a főigazgató. Hiába készülnek hónapok óta erre, hiába adott minden személyi és tárgyi feltétel a sikerhez, egészen biztosan lesznek olyan szakmai eljárások, melyeket csak menet közben lehet kidolgozni az alapellátási és a szakmai ügyelet között. A kórház vezetői is bent lesznek eleinte minden nap, és nézik, min lehet javítani.

Emellett a kórház nagyon szívesen veszi a betegek véleményét, a további fejlesztés szempontjából fontos javaslatait is a nyitott kommunikációs felületein. Minden ilyent figyelembe fognak venni, hogy tökéletesítsék az új rendszert - ígéri Hegyi Henrik.

- FrissMédia -