SPORT
#FORMA 1
#futam
#megszakítás
#Interlagos
A megszakítás, vagy inkább a panaszkodás volt túl sok Interlagosban?
Fölösleges álló rajt, fölösleges megszakítások, panaszkodó versenyzők, túl óvatos versenyirányítás. Sok volt a panasz Charlie Whitingék interlagosi munkájára. Jogos a kritika, vagy csak a már-már megszokássá váló ünneprontó siránkozással van dolgunk?

Hiába kerekedett végül izgalmas verseny a Brazil Nagydíjból, a Forma–1 nem is lenne önmaga, ha nem jöttek volna a panaszok és kritikák a vasárnap délután alakulása kapcsán. Niki Lauda már a futam előtt nekikezdett az esős versenyeknél manapság jellemző vitának, s az álló rajt mellett foglalt állást. És nem azért, mert ez a néző szempontjából izgalmasabbnak tűnik, hanem mert ezt látta biztonságosabbnak. „Az álló rajt jobb lenne, mert úgy kisebb tempóval érkeznek meg a kanyarba. Charlie-nak engednie kell őket” – nyilatkozta a rajtrácson a Sky Sportsnak.



Aztán az álló rajtból semmi sem lett, láthattunk viszont helyette számos biztonsági autós fázist, valamint két piros zászlós megszakítást is. Lauda nem volt elégedett, és sokan voltak így ezzel a paddockban – főleg a tudósítók között. „A versenymegszakításokra nem volt szükség. Ennek ellenére hihetetlen versenyt láthattunk” – mondta Lauda. Fölvetették neki, Kimi Räikkönen balesete azért elég veszélyesnek tűnt ahhoz, hogy félbeszakítsák miatta a száguldást. „Valóban minden élversenyzőnek voltak nehéz momentumai, talán Hamiltont leszámítva. De ez egy ilyen versenyen normális. Ha egyre több a víz a pályán, a versenyzők sokszor elveszíthetik az uralmukat az autó felett, ez hozzátartozik.”



„Ők a világ legjobb versenyzői, ezért az ilyen körülményekre is fel kell készülniük. Ha a pályán sok a víz, akkor lassabban kell menniük, és kész. Mindenki láthatta az előrejelzéseket. Egyszerűen olyan pillanatokban nullázták le a különbségeket, amelyekben a körülmények kevésbé voltak rosszak, mint később. Szerintem hibáztak, és el kell beszélgetni Charlie Whitinggal, mert a jövőben ennél jobban kell csinálnia. A versenyzőket hagyni kell versenyezni, még a legnehezebb körülmények között is.”



„A világ legjobb versenyzőiről van szó, dolgozzanak meg a pénzükért, a nézők kedvéért” – hangzott el többször is a nap folyamán az érv. Erre csak ráerősített pár hevesebb vérmérsékletű versenyző véleménye. „Már nem is olyan vizes. Miért állítják le? Ez csak extrém esős helyzet, teljesen normális” – hangzott például Lewis Hamilton panasza a rádióban a második piros zászlónál. Max Verstappen is versenyezni akart, de Valtteri Bottastól és Kevin Magnussentől is hallható volt hasonló megjegyzés.



XPB_853568_HiRes



„Ne bízz a rádiós üzenetekben!”



Nem túl jó reklám a Forma–1-nek ez a megszakítás – vetették fel Éric Boullier-nak, az egyik piros zászló alatt. A McLaren versenyigazgatója azonban nem ült fel a kissé hatásvadász kérdésnek, és igyekezett lehűteni a kedélyeket. „Mindenekelőtt a versenyzők biztonságára kell gondolnunk. Valahányszor újraindítottuk a versenyt, egy autó tűnt fel a falban. És elkerültünk egy óriási balesetet, amikor Kimi a falba került a célegyenesben” – hívta fel a figyelmet arra, hogy Verstappen, Hülkenberg és Ocon is kis híján belehajtott a Ferrariba.



Túl sok víz van a pályán. A jövőben talán lehetne javítani a vízelvezetésen, de a biztonsággal nem játszhatunk. A körülmények nem olyanok, hogy versenyezni lehessen. Nézzük a radarokat, hogy csillapodik-e az eső, hogy tudunk-e majd versenyezni.”



Amikor fölvetették neki, Hamilton és Verstappen is elégedetlenkedett a rádión a megszakítás miatt, figyelmeztetett: „Ne bízz a rádiós üzenetekben!”



És ezzel rátapintott a lényegre.



Motor Racing - Formula One World Championship - Brazilian Grand Prix - Race Day - Sao Paulo, Brazil



A körülményeket Hamilton számára megszépítette, hogy bajnoki üldözőként mindenképpen el akarta kerülni, hogy csak fél pontokat osszanak Interlagosban, és azt az esélyt sem akarta kihasználatlanul hagyni, hogy Nico Rosberg a rendkívüli helyzet miatt esetleg elveszítheti második helyét. Max Verstappent csak a győzelem érdekelte, és elemében érezte magát. Természetes, hogy mindketten versenyezni akartak.



A rádiós üzenetek azonban tele voltak ellentmondással. Magnussen a biztonsági autós rajt előtt például egyike volt a rajtot sürgetőknek, majd elsők között állt ki köztes gumikért, aztán nem sokkal később mehetett vissza extrém esősekért, és akkor már azt mondta: „Szerintem erre a pályára semmilyen gumi nem alkalmas.”



Charlie Whiting versenyigazgató az Auto Motor und Sportnak épp ezt a bizonytalanságot hozta fel érvként döntései mellett. „Az eső intenzitása folyamatosan változott. Nem tudtuk, mi fog történni. És más versenyzőkre is hallgatnunk kell, nem csak a leggyorsabbakra” – utalt arra, hogy miközben Hamilton rajtot követelt, a mezőny sűrűjében Esteban Ocon például azt jelezte, rosszabbak a látási viszonyok, mint az első megszakításkor voltak.



És azt sem árt megjegyezni, hogy Lauda, Hamilton vagy Verstappen teljesen más nézőpontból alkotott véleményt az eső jelentette veszélyről. A mezőny két kimagasló aerodinamikájú, esőben messze a legjobb autójának tulajdonosairól van szó – Whitingnak azonban a jóval kisebb leszorítóerővel rendelkező Manorok vagy a Sauberek helyzetét is mérlegelnie kell. Még akkor is figyelnie kell rájuk, ha a hüvelykujjukat lefelé mutató nézők számára ők sokszor észrevétlenek…



Motor Racing - Formula One World Championship - Brazilian Grand Prix - Race Day - Sao Paulo, Brazil



A mezőny második fele más versenyt látott



„A Forma–1-nek extrémnek kell lennie. A legextrémebbnek. Túl sok kört töltöttünk a biztonsági autó mögött” – elégedetlenkedett Hamilton a leintés után. Jules Bianchi 2014-es tragédiájakor másfajta vélemények hagyták el a versenyzők száját…



A „kicsik” már kevésbé háborogtak a megszakítások miatt. „Nem volt vezethetetlen, a probléma csupán annyi volt, hogy semmit sem lehetett látni. Semmit” – nyilatkozta Pascal Wehrlein. „Ilyenkor nem láthatod, hol vannak a tócsák, hol lehet esetlegesen vízátfolyás. A végén azért ment, mert az eső alábbhagyott. De az elején az újraindításoknál túl sok volt a vízátfolyás.”



„Azért ütköztem Kvjattal, mert a kormányomon túl nem láttam semmit” – mondta Jolyon Palmer.



„Otthonról talán minden jónak tűnik, de az autóban ülve… Kész öngyilkosság, ha továbbmegyünk” – figyelmeztetett Nico Hülkenberg.



A McLaren két rutinos versenyzője sem kritizált. „Nehéz körülmények, nehéz döntések. Senki sem sérült meg, ez a legjobb hír” – állapította meg Jenson Button. „Higgyék el nekem, ez nehezebb volt, mint amilyennek sokan képzelik” – hívta fel a figyelmet Fernando Alonso.



A 71 körös brazil versenyen 27 körön keresztül Bernd Mayländer vezette a mezőnyt. Lehet elégedetlenkedni emiatt, és lehet érvelni azzal, hogy éppen 27 körrel kevesebb izgalom jutott vasárnap estére. Annak a 71 körnek az utolsó 16 fordulójában viszont Max Verstappen a 15. helyről 11 előzést bemutatva kapaszkodott fel a 3. helyre, miközben látványos csatákat vívott Ricciardóval, Hülkenberggel, Vettellel vagy épp Pérezzel. Felipe Nasr megszerezte a Sauber idei első pontjait. Carlos Sainz győzelemmel felérő 6. helyét ünnepelte. Fernando Alonso megpördülése után pár kör alatt visszakapaszkodott a 10. helyre. Esteban Ocon most először élesben csatázhatott a mezőny elejével.



Elég sok esély ez arra, hogy a kétes döntéseken való viták helyett most inkább a versenyzéssel kapcsolatos dolgokra helyeződjön a hangsúly… Hiába a kevesebb kör, végre ezekből is kijutott.



Motor Racing - Formula One World Championship - Brazilian Grand Prix - Race Day - Sao Paulo, Brazil


Forrás: m4sport.hu