INTERJÚ
#Mudriné Resku Szilvia
#óvodapedagógus
#Pedagógus Oscar
#digitális nevelés
#lakótelepi óvoda
Már youtuber óvónénije is van Kisvárdának
Mudriné Resku Szilviával, a Tompos Lakótelepi Tagóvoda Oscar-díjas óvodapedagógusával nyáron beszélgettünk utoljára. Az akkori interjú után egyáltalán nem lepett meg, amikor a "mi újság?" kérdésre csaknem egy órán át özönlöttek a mosolygós hangú válaszok.
hirdetés

Mudriné Resku Szilvia az ötletek és a tettek embere. Az új kezdeményezéseké. Amikor a Neteducatio által alapított pedagógus Oscart átvette, az indoklásban az állt: a legifjabb generáció példamutató oktatója, újszerű ötleteivel segíti a legkisebbek fejlődését. Ezekről az ötletekről beszélgettünk júliusban is. Mint kiderült, azóta újabbak és újabbak vannak, a régebbiek pedig mára díjakká is értek. Időpontot sem volt könnyű egyeztetni - például azért, mert Budapestre utazott éppen a Nemzeti Pedagógus Kar országos küldöttségének az ülésére.

- Szabolcs-Szatmár-Bereg megyének az országos küldötte vagyok, nyolc társammal együtt képviseljük a szabolcsi pedagógusokat, a kollégák választottak meg erre. Nagyon közel áll ez a szívemhez, már a második ciklusomat töltöm.

- Mivel jár ez?

- A megyében összeülünk bizonyos időközönként és megvitatjuk mindazt, ami érinti a pedagógusokat, óvodai, általános iskolai, középiskolai területen egyaránt. Ezeket az országos megbeszéléseken továbbíthatjuk a törvényhozóknak. Buzdítanám is a pedagógusokat arra, hogy minél többen regisztráljanak a nemzeti pedagógus kar tagozatába, mert minél többen vagyunk, annál nagyobb súlya van a szavunknak. Ne mondhassa egy pedagógus sem, hogy a fejünk fölött döntenek a törvényhozók. Mi, akik kint vagyunk a "harctéren", látjuk azt, hogy mire kell megoldást találnunk, ezt írásba is foglaljuk és továbbítjuk. Mert ha a törvényhozóknak nem mondja senki sem, hogy mik a nehézségek, akkor honnan is tudhatnák a gyakorlati példákat?

- Legutóbb például miről volt szó?

- Most azok a digitális újítások voltak napirenden, melyek bekerülnek a nemzeti alaptantervbe. Ezek nem kötelezőek, csak választási lehetőséget jelentenek. Szélesítik viszont a látókört és a lehetőségeket. Mert bizony sok helyen egyedül a gyerekek a 21. századiak az oktatási-nevelési intézményekben. Sok esetben a módszertan 19. századi, az eszköztár 20. századi.

- És a pedagógusok?

- A személyiségtől függ. Itt kell nagyon motiválni a pedagógusokat, hogy minél inkább 21. századiak legyenek. Igenis akarják, merjék és tudják használni a digitális pedagógiai módszereket és eszközöket. Ehhez laptopokat, megjelenítőket ajánlanak fel az iskoláknak lehetőségként, nagyon nagy értékben. Óvodákról most sajnos nem nagyon volt szó, pedig nekik is szükséges lenne ezt a lehetőséget biztosítani. Remélhetőleg majd bővül a kör és mi is odaférünk, ránk is úgy gondolnak majd, mint digitális állampolgárokra - gyerekekre és óvodapedagógusokra egyaránt.

- Elérkeztünk ahhoz, ami az Ön egyik mozgató rúgója a munkájában.

- Igen, a digitális írástudás alapjait az óvodában kellene elkezdeni. Itt nagy jelentősége van a megfelelő módszernek, a megfelelő időnek. Sokan támadnak engem is, hogy mit akarok az óvodában, nem kell ott számítógép, laptop és okostelefon. Én meg mindig kardoskodom amellett, hogy igenis, kell. Az óvodapedagógus megnyújtott keze és kiszélesített lehetősége a számítógép, az internet. Isten őrizzen persze, hogy csak ezzel fejlesszen bárki, de nagyon fontos, hogy beemeljük a mindennapi tevékenységeink közé. Persze maximum fél órára naponta.

- Tavaly a csoportjával izgalmas projektben vettek részt, az eredményt a város lakói is megismerhették. Folytatják az e-twinninget a mostani óvodai évben?

- Ezzel kapcsolatban van egy örömhírem: minősítették a programunkat. Minősített e-twinning projekt lett és ezáltal a magyarországi szolgáltatópont meghívott minket egy budapesti versenyre. Ilyenkor szoktak vinni gyerekeket is, de az óvodáskorú gyerekek nem bírják ki, hogy egész nap ott üljenek, és fegyelmezetten végigvárják, míg mindenki prezentálja a saját projektjét. Ezért én megyek és videóanyagot viszek. Nagyon hálás ez a feladat, van nagyon sok anyagunk a projektzáró rendezvényünkről, a Várszínházból. Remélem, a nézők meg fogják érezni és tapasztalni azt a munkát, lelkesedést, amit egy éven át ebbe a projektbe a gyerekek és a szülők beletettek. És az óvodapedagógusok is természetesen. Nagy izgalommal várom.

- Csak óvodák lesznek ott?

- Nem, iskolák is - általános és középiskolák. Nagyon büszkén fogom képviselni a gyerekeket, a szülőket, az óvodapedagógusokat, a szatmárnémeti partnercsoportot és Kisvárdát persze. Azt hiszem, ez nagyon nagy dicsősége Kisvárdának, és nagyon hálás vagyok Leleszi Tibor polgármester úrnak, hogy minden alkalommal segíti az ötleteimet. Nagyon hálás vagyok Dr. Seszták Miklós fejlesztési miniszter úrnak is, mert bármilyen segítséget kérek a projektjeimhez, az óvodában történő fejlesztésekhez, mindenben támogatásra találok.

- Ez a program folytatódik?

.- Ez egyéves volt, lezáródik ezzel a versennyel. Most más út felé nyitunk. Nagycsoportosok most már az én csoportom tagjai, mindenféleképpen izgalmasan szeretnénk zárni az eddig is izgalmas óvodai éveket. Most youtuberkedni fogunk.

- Nagyon menő.

- Igen. Azt szerettem volna, hogy életközeli, életszagú dolgot csináljak a gyerekekkel, ami mind a szülőket, mind a pedagógustársaimat, mind a gyerekeket érdekelheti. Miért ne kapcsolhatnánk össze a most oly divatos vloggerkedést egy kis szakmával? Miért ne legyen egy kötetlen tudásátadás, ahol érzékeltethetem kollégákkal, hogy lehet lazán is kezelni a digitális eszközöket, módszereket, görcs nélkül. Első lépésben be szeretném mutatni azt, hogyan is használjuk a mi csoportunkban az okostelefonokat. Készítünk egy videófelvételt arról, hogy milyen fejlesztési lehetőségek rejlenek ebben. Ami konkrétan fotózást fog magába foglalni. A gyerekek eddig is nagy örömmel hozták be az okostelefonokat, a hagyományos fényképezőgépeket és különböző témákban fotókat készítettünk, aztán azokat rámentettük a számítógépre, majd kivetítettük. Nagyon fontos, hogy a gyerekek visszanézhetik saját magukat, emlékezhetnek majd ezekre a csodálatos dolgokra, amiket együtt tettünk már az óvodában. Biztos vagyok benne, hogy az iskolában is ilyen jó dolgokat csinálnak majd, hiszen fantasztikus iskolák vannak Kisvárdán.

- Milyen témák lesznek még a YouTube-csatornán?

- Lesz majd olyan feladat, amikor az internetet használjuk, mert olyan profin használják a gyerekek a YouTube-ot, a képkereső oldalakat, a videókészítést, hogy én magam is csak ámulok és bámulok. Én, a youtuber óvónéni hozzáfűzök utána egy kis verbális segédanyagot: elmondom, hogy ez nálunk hogyan működik, mik a tapasztalatok. Ha nem sikerül valami, azt sem hallgatom el. Megbeszéltük ezt a szülőkkel is, mert természetesen a megjelenítéshez szükség volt a beleegyezésükre. Olyan fantasztikus csapatom van szülők szempontjából is, mindenben partnerek.

- Mikor indul a csatorna?

- Pillanatokon belül, még októberben. Eddig azért nem tudtam feltölteni, mert benne vagyunk egy pályázatban. 3.1.1 kisgyermekkori nevelés támogatása a címe, ebben veszek részt, mint jó gyakorlat bemutató. Gondolom, azért kapta ezt a nevet, mert jó a pedagógusnak, jó a csoportnak. Ez egy országos pályázat, ahová az óvodapedagógusok szakmai fejlődésük céljából jelentkeznek. Ingyenes lehetőség, a szállás is, étkezés is ingyenes. Háromnapos, különböző helyszíneken van az ország egész területén. Mi a csoportommal, a Tulipán csoporttal fogjuk bemutatni egy tevékenységünket.

- Mi lesz ez?

- Különböző kategóriák vannak. Nálunk kettő képzési időpont van, a hátránycsökkentés területével foglalkozik az első. Igazából megmutatom a jó gyakorlatomban azt, hogy hogyan kapcsolódik össze a hagyományápolás, az IKT (információs és kommunikációs technológiai) eszközök használata és hogyan tudok én hátrányt csökkenteni bármilyen területen - például a kommunikáció, az anyanyelvi nevelés, az értelmi képességek fejlesztése, a bizalomerősítés, a bátorító nevelés terén. 25 óvodapedagógus érkezik az ország egész területéről a Tulipán csoporthoz, és itt fogjuk bemutatni az óvónéniknek azt a jó gyakorlatot, azt a módszertant, ami nálunk működik.

- Szóval Kisvárdán lesz mindez?

- Igen, a képzéshez a konferenciaközpontban kaptunk helyet a polgármester úrtól. Nagyon exkluzív és minden digitális lehetőséggel felszerelt termeket használhatunk, ez is tovább viszi Kisvárda jó hírét. Hogy meg tudunk szervezni egy ilyen országos képzést is, helyszínt tudunk biztosítani bármilyen magas szintű oktatási-nevelési, pedagógiai módszertan-átadásnak. Lesz ebben egy második lépcső is, január-februárban, ott szintén én tartom a jó gyakorlatot. Ott a tematika tehetségfejlesztés, tehetségfelismerés lesz.

- Úgy tűnik, Ön minden lehetőséget megragad a fejlesztésre-fejlődésre.

- Próbálom, igen. Az óvodákat sokféle lehetőséggel kínálják meg, csak nem minden esetben élnek vele. Ebben is egy kicsit zászlóvivő szeretnék lenni. Minél több szakmai-módszertani megmérettetésen részt kell venni. Mert az, hogy valaki bizonyos szakmai szinten van, nem jelenti azt, hogy ott is kell maradnia. Mindig fejlődni kell és fejleszteni a saját tudásunkat. Ha túl vagyunk egy projekten, akkor van egy hiányérzet bennem. Hogy igen-igen, ez szuper volt, de mi lesz utána? Üresjáratban nem tudok dolgozni. Az, hogy csak hétköznapok legyenek, nem elég. Nekem mindig karácsonynak kell lenni. Otthon is arra törekszem, hogy ne egy hétköznapi, szürke életet éljünk, hanem élményekkel teli életünk legyen. Meg az óvodában is jól érezzük magunkat. Csak azt vesszük észre, hogy hétfő - péntek, hétfő - péntek. Mert közben annyi minden van...


- FrissMédia -