NAGYVILÁG
Belföld
#közúti balesetek
Iszik vagy vezet?
Megyénk útjain 2018 januárjától szeptember végéig 100 olyan közlekedési baleset történt, ahol egyértelműen kimutatható volt az alkohol jelenléte a gépkocsivezető szervezetében. Ugyanezen időszakban 19 halálos közúti baleset történt, amelyből információink szerint három ittasan következett be.

A szám elkeserítő, hiszen míg 2017-ben kilenc hónap alaltt 72 ittasan okozott közúti baleset történt, 2018-ban már huszonnyolccal több 100 ittasan bekövetkezett balesetet jutott a hatóságok tudomásra. Az ittas gépjárművezetés bűncselekmény egy 2013-as jelentős szigorításnak köszönhetően

"aki akként vesz részt a forgalomba, hogy csekély – akár egy pohár bor- mennyiségű alkoholt fogyasztott, vele szemben szabálysértési vagy büntetőeljárás indul."

Főszabály szerint, aki járművezetés ittas állapotban bűncselekményt követ el, azt a bíróság felelősségének megállapítása során kötelezően eltiltja a járművezetéstől. A szigorú előírás kizárólag különös méltánylást érdemlő esetben engedi a büntetés alkalmazásának mellőzését, azonban a kialakult bírósági gyakorlat alapján a törvény szigorú értelmezése és alkalmazása látható - írja blogjában dr. Tömöry Ágnes bíró.

0,2‰ (20 mg%) = az alkoholfogyasztás nem bizonyítható,

0,21-0,50‰ (21-50 mg%) = ivott, de alkoholosan nem volt befolyásolt,

0,51-0,80‰ (61-80 mg%) = igen enyhe,

0,81-1,50‰ (81-150 mg%) = enyhe,

1,50-2,50‰ (150-250 mg%) = közepes,

2,51-3,50‰ (251-350 mg%) = súlyos,

3,51‰ felett (351 mg%) = igen súlyos fokú alkoholos befolyásoltság.

Az alkohol kábítószer, sejtméreg

Az alkohol elégetése a szervezetben a sejtek zavartalan működéséhez szükséges oxigén mennyiségének egy részét elvonja. Az idegsejtek a legérzéke­nyebbek az oxigén hiányára, ezért lépnek fel alkoholfogyasztás után az idegrendszer működésében zavarok. Az alkohol látszólagos élénkítő hatása azzal magyarázható, hogy már igen kis koncentrációban is csökkenti a gátlásokat, feloldja a "hasznos fékeket".

A zsírréteg becsült súlyát a testsúlyból le kell vonni I (A testmagasságodból vonjon le 100-at, és az így kapott értéket tekintse "normális" testsúlyának.

Az alkohol tömege italféleségenként

1 dl sörben 4g

1 dl borban 8g

1 dl pezsgőben 8g

1 dl vermutban 13 g

1/2 dl tömény italban (konyak, pálinka, whisky és a többi szesz.)16 g

Szóval, mielőtt ivásra adná a fejét, előtte tegye fel magának ezeket a kérdéseket: mennyi idő múlva akarok járművet vezetni? Kiürül-e a szervezetemből addigra az alkohol, megihatom-e ezt a pohár szeszes italt?


Csak egy kortyot ittam...

A látás már kis mennyiségű alkohol hatására is romlik:

- a szemmozgások lelassulnak, a tekintet "tapad" a személyekhez, tárgyakhoz;

- a szem nem tud gyorsan alkalmazkodni a távolságokhoz, a kép életlenné válik;

- a pupilla nem képes gyorsan alkalmazkodni a megváltozott fényviszonyokhoz, növekszik az elvakítás veszélye.

- szűkül a látótér, a látómező szélén nehezebben vesszük észre a fontos ingereket. Olyan, mintha szemellenzővel vezetnénk. A látás megromlás a általában nem tudatosul, ezért különösen veszélyes. Az ittas járművezető ugyanis azt hiszi, hogy a látása tökéletes, és ennek megfelelően vezet.

A mozgások pontatlanabbá válnak

Vezetés közben nagy szükség van a mozgások pontos irányítására, a kéz- és lábmozgások finom összerendezésére. Fontos a látás és a mozgás összehangolása is, gondoljunk csak a kormányzásra.

A kétkerekű járművek egyensúlyban tartása nagyon finom kormánymozgásokat követel, amelyek irányításához tökéletesen működő idegrendszeri folyamatokra van szükség. Az alkohol rontja a jármű apró kitéréseinek észlelését, a kicsiny korrekciós mozgások összerendezettségét, aminek következtében könnyen egyensúlyelvesztés következhet be. Alkohol hatása alatt a gépkocsik vezetői sem érzékelik időben a jármű kismértékű oldalirányú kitéréseit, a megfelelő kormánykorrekciót késve hajtják végre (és a mozgás összerendezettségének hiánya miatt gyakran túlméretezve), aminek következtében a jármű kacskaringósan halad az úton.

A döntésekbe hiba csúszik

A járművezetési folyamat észlelési, döntési és járműkezelési tevékenységek sorozata. Az érzékszervek (elsősorban a látás) által begyűjtött információkat értékeli a járművezető, és dönt arról, hogy milyen sebességgel haladjon, mekkora követési távolságot tartson, előzzön-e vagy sem, melyik forgalmi sávban haladjon, változtasson-e haladási irányán.

Különösen gyors döntésekre van szükség veszélyhelyzetekben Ilyenkor pillanatok alatt kell az információkat értékelni, és kiválasztani azt a cselekvést (gyorsítást, lassítást vagy irányváltoztatást), amelyik biztosítja a veszélyhelyzet megszüntetését, ill. a baleset elkerülését.

2017-ben 625 halálos közúti baleset történt míg 2018 szeptemberéig 413 ember halt meg az ország közútjain.

Ön dönt: iszik vagy vezet!

Adatok forrása: KSH