KÖZÉRDEKŰ
Tovább egyszerűsíti a dolgunkat a NAV
2023 januárjában egyszerűsödik a képviseleti jogok kezelése, január 28-án új adatlapot vezet be a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az állandó meghatalmazások bejelentésére, UJEGYKE néven. Az új bejelentéssel átfogó ügycsoportokra lehet meghatalmazást adni. Egyszerűbb és gyorsabb lesz az ügyintézés, sőt az UJEGYKE már online is beadható lesz - közölte az adóhivatal.

A változásokról a NAV honlapján tájékozódhatnak az ügyfelek. Többségüknek semmi teendője nincs, mert a NAV automatikusan átforgatja a már meglévő jogokat az új nyilvántartási rendszerbe. Külön figyelemfelhívó levelet azok kaptak az elmúlt napokban, akiknek érdemes felülvizsgálni a jogaikat.

Az átállás érdekében az eBEV-portálon január 23-án 12 órától nem lehet új képviseleti bejelentést tenni, vagy a meglévőt módosítani. A már bejelentett állandó meghatalmazásokat legkésőbb január 27-én 12 óráig lehet lezárni és jóváhagyni. Az UJEGYKE az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramban (ÁNYK) január 27-én 15 órától, az ONYA-ban pedig január 30-án 8 órától válik elérhetővé. 2023. január 30-ától az állandó meghatalmazásokat online már nem az eBEV-portálon, hanem az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) lehet bejelenteni.

Az eBEV-portálon való bejelentés megszűnése nem gátja a képviseleti jogosultság bejelentésének, mivel a bejelentések az ÁNYK-nyomtatványon január 23. és 27. között továbbra is beadhatók, az érintett valamennyi bejelentést jóvá tudja hagyni, így egyetlen ügyfél sem kerül bizonytalan helyzetbe függőben lévő meghatalmazása miatt.

Az UJEGYKE-adatlap kialakításakor a NAV figyelembe vette a könyvelők, adószakértők hosszú évek alatt keletkezett tapasztalatait, és úgy alakította ki a nyilvántartást, hogy azon már átfogó ügycsoportokra, ügytípusokra lehet meghatalmazást adni. Az új rendszer bevezetésével egyszerűsödik az ügyintézés, nem kell külön-külön jelölni például az iratbetekintésre, lekérdezésre, adatszolgáltatásra vonatkozó jogot, sőt a NAV telefonos ügyintéző rendszerének használatára sem kell külön jogosultságot megadni, mert az az adott ügycsoportban automatikusan jár a képviselőnek. Az új képviseleti bejelentés fejlesztése során úgynevezett „okos” kitöltést valósított meg a NAV, az egyes rovatokat a megadott képviseleti jogcím vezérli. Az ONYA felületén a NAV kiajánlja a rendelkezésre álló adatokat és az adatlapot a feldolgozó szakrendszer is előzetesen ellenőrzi, csökkentve ezzel a hibalehetőségeket.

Az új jogosultságokat minden meghatalmazónak és meghatalmazottnak fontos felülvizsgálni, mivel a bejelentett állandó meghatalmazások alapvetően befolyásolják, hogy az ügyfél adott ügyében kivel tart kapcsolatot a NAV.

- FrissMédia -