A május 28-án bekövetkezett tragédia ok-okozati összefüggéseire rálátó, nevét elhallgatni kérő személy azt mondta, hogy a fiatalember már a munkaidején túl volt, amikor a baleset bekövetkezett. Mint emlékezetes, a tragédia hatóra után pár perccel történt, a riasztás a Rutin applikációban 6 óra 11 perckor érkezett. A gépkocsivezető munkaideje reggel hatkor lejárt.
Az úgynevezett menetleíró adatainak (Tachográf) elemzésekor kiderült, hogy a fiatalember a kötelező pihenőidőt betartotta, de a térfigyelő kamerák tanúsága szerint a pihenőidőben nem pihent, hanem rakodással volt elfoglalva - ami több kérdést is felvet.
Négy és fél óra vezetési időszak eltelte után legalább 45 perces szünetet kell tartani a gépkocsivezetőnek, de ez felosztható 15 perces és azt követő 30 perces szünetre – áll rendeletben. Ugyanakkor a napi vezetési limitet 9 órában határozza meg, ami két alkalommal meghosszabbítható 10 órára. Kérdés, hogy mi történt a Kisvárda irányából érkező, a balesetet okozó kamionnal, mint ahogyan az is fontos, hogy mi volt az úti célja.
Egyébként a szabályok be nem tartása több százezer forintos büntetést vonhat maga után, ami elenyésző a sajnos három ártatlan élet és legalább két életveszélyes sérültet nézve.
Egy hivatásos gépkocsivezetőnek felvetettük, hogy ha nem próbálta volna manőverrel elkerülni az ütközést a kamion - így hátulról teljes felületen történik az ütközés -, talán elkerülhető lett volna a tragédia. Azt feltételezve, hogy a kisbuszt előre lökte volna, és nem a szemközti forgalmi sávba, ahol Nyíregyháza felől egy hűtőkamion közlekedett Kisvárda irányába. Csakhogy - hívja fel a figyelmünket a 40 éve hivatásosként dolgozó gépkocsivezető -, mivel a kisbusz állóhelyzetben volt arra várva, hogy az elsősbégadást követően Székely irányába kanyarodjon, így nagy valószínűséggel a kormányzott kerekek is abban az irányban álltak, kanyarodásra felkészülve. Vagyis elkerülhetetlen volt a tragédia - állítja.
Mindazonáltal fontos arról is szót ejteni, hogy a balesetet okozó 23 éves fiatalember élete is semmibe foszlott. Neki is borzasztó lehet a végzetes kedd hajnali tragédia következményeivel szembenézni.
A 23 éves sofőr május 28-án reggel 6 órakor a 4-es számú főúton Záhony irányából Nyíregyháza felé közlekedett jármű szerelvényével. Fáradtsága miatt azonban későn, féktávolságon belül észlelte a vele azonos irányba közlekedő, Székely település felé vezető mellékútra bekanyarodni szándékozó, álló személygépkocsit, és fékezés közben nekiütközött.
Az ütközéstől a gépkocsi keresztbe fordulva átsodródott a bal oldali forgalmi sávba, ahol a szemből szabályosan közlekedő tehergépkocsinak csapódott. Ezen tehergépjármű az ütközéstől tehetetlenségénél fogva átsodródott a szembejövő forgalmi sávba, ahol frontálisan összeütközött a gyanúsított kamionja mögött közlekedő tehergépkocsival.
Mint írtuk, a bíróság nem látta indokoltnak a 23 éves gépkocsivezető letartóztatását, így szabadlábon védekezhet az általa elkövetett, több ember halálát eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt. A 2-8 évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő cselekmény miatt az ügyészség álláspontja szerint jogosan lehet tartani attól, hogy a gyanúsított a hatóság elől megszökne, elrejtőzne, így letartóztatásának elrendelését indítványozta. Mint írtuk, a bíróság nem osztotta az ügyészség álláspontját, így szabadlábon védekezik a balesetet okozó gépkocsivetető.
Az ügyészség fellebbezett, az ügy elbírálása érdekében a Nyíregyházi Törvényszéken van, döntés még nem született.