SPORT
#Red Bull
#meglepetés
#Forma1
#Melbourne
Meglepetéssel áll elő a Red Bull Melbourne-ben?
Hiába ködösít a Red Bull, az ellenfelek biztosra veszik, hogy a csapat Ausztráliában előáll valami váratlan húzással. Az osztrákok felkészülése azonban nem csak emiatt alakult a vártnál gyengébben.

Másfajta meglepetést keltett a Red Bull RB13-as bemutatása a paddockban, mint amire előzetesen számíthattunk. Tavalyi erősödésük óta az osztrák csapatot tartották a Mercedes potenciális első számú kihívójának, ám Adrian Neweyék új versenygépe nem sok olyan megoldást vonultatott fel, amely kapcsán a „forradalmi” szót emlegetnénk.

Volt versenyzőjük, Sebastian Vettel azzal heccelte őket: „A 2016-os autótokra tettétek föl a szélesebb gumikat?” Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatója pedig kijelentette: „Az igazi Red Bullt csak Melbourne-ben fogjuk látni.”

A csapat azzal érvelt, hogy egyszerűségük tudatos választás volt: autójuk légellenállását kívánták csökkenteni a Renault-motor jelentette lóerőhátrány kompenzálása és a fogyasztási mutató javítása érdekében, valamint könnyebben érthető versenygépet akartak, amely ráadásul az előzést is megkönnyítheti.

„Ez a mi stílusunk” – fogalmazott a csapatfőnök, Christian Horner. „Nagyon előredöntött autóval versenyzünk, a turbulenciát pedig ott kontrolláljuk, ahol keletkezik. Így egyszerűbb megérteni az autót” – tette hozzá a főtervező, Adrian Newey.

Az ellenfeleket mindez azonban távolról sem győzte meg, és végül Horner is tett utalást arra, hogy az év első versenyén előállhatnak még valami meglepetéssel. „Számíthatnak rá, még ha másmilyen is lesz, mint amilyennek képzelik” – nyilatkozta. Az Auto Motor und Sport szerint ezzel arra célzott, hogy olyan megoldás van a tarsolyukban, amely kevésbé látványos, mégis hatásos. A német lap szerint az újítást először egy filmes napon, zárt kapuk mögött próbálhatják ki élesben, majd Ausztráliában folytathatják a tesztelését.



Motor Racing - Formula One Testing - Test Two - Day 3 - Barcelona, Spain



Homokszem a gépezetben

Marko ugyanakkor jelezte, csakis akkor állnak elő újdonságokkal, ha már tökéletesen értik az alapokat. És ott még nem tartanak. A második teszthét elején Daniel Ricciardo még nagy előrelépésről beszélt, a harmadik napon viszont már kissé csalódottan állt az újságírók elé, és elismerte, zavarba jöttek a beállítások témájában.

Egyfelől a gumikkal adódtak problémáik. A lágy keverékkel elégedett volt az ausztrál, a szuperlágyon és az ultralágyon viszont nem tudott javítani legjobb idején. Később egy versenyszimulációjuk is csalódást okozott a túlzott gumikopás miatt. „Sokszor egyszerűen nem tudjuk működési tartományba hozni a gumikat, így nem érjük el velük az optimális teljesítményt” – ismerte el Marko is.

Majd azt is, hogy karosszériájukat sem ismerték még ki. „Még nem értjük teljesen. Az egyik hosszú etapunk nem volt kielégítő a héten, a másik viszont rendben volt – még ha piros zászló is szakította félbe. Verstappen így is eljutott egy versenytávig.”



Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)



A meglepetés erejével?

Persze nagy kérdés, a Red Bull miért várt volna a tesztidény végéig egy meghatározó újítás bevetésével, ahelyett, hogy inkább annak tesztelésével töltötte volna 8 napját. Magyarázat több is lehet. Adrian Newey híres arról, hogy szereti az utolsó pillanatig kitolni a tervezés folyamatát. Ezt csapata az egy évtized alatt már megszokta, és fel is készült rá. A mezőnyből talán ők rendelkeznek a legjobb szimulációs eszközökkel, és az ő gyártási folyamatuk a legrövidebb. Tesztpadjukon pedig egészben futtathatják autójukat, amely már szinte vetekszik a pályatesztek értékével. Ennek segítségével az újítás valós teszt nélküli bevetésének kockázatát a minimálisra csökkenthetik – a téli teszteket pedig alapautójuk megismerésére fordíthatták – még ha ezen a téren csalódás is érte őket.

Létezhet viszont egy másik magyarázat is, amely Neweyétól szintén nem lenne idegen. Talán azért nem vetették még be kulcsfontosságú fejlesztésüket, hogy az ellenfeleknek esélyük se legyen nekikezdeni a lemásolásának?



Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)



Az FIA bizonyítékokat vár a felfüggesztés szabályosságára


Akárhogy is, egyelőre úgy tűnik, a Red Bull felkészülése nem egészen úgy alakult, ahogyan remélték. Az alapautó problémái mellett a Renault-motor is nehézségek elé állította őket. A franciák három csapatánál folyamatos gondok voltak az MGU-K-val. A gyártó jelezte, már a tesztek előtt felismerte a hibát, így azzal is számolt, hogy lesznek problémák a két hét során. Ígéretük szerint Ausztráliáig megoldják őket, ám az elmúlt két hétben csapataik így is sok időt vesztettek miattuk. „Egy szenzor többször is hibát jelzett. Ez már az első héten is megtörtént. Azt mondták nekünk, hogy a teszt második felére rendben leszünk, mégis megismétlődött a hiba” – magyarázta Marko.

És volt még egy nem várt akadály: a felfüggesztés körüli vita. Az FIA a tesztek előtt közölte a csapatokkal, bizonyos megoldásokat nem tekint szabályosnak. Úgy tudni, a szövetség új irányelvei egyedül a Red Bullt érintették. Bár ők ezt nem ismerték el, a hírek szerint ők az a csapat, amely kompromisszumra kényszerült. „Ez egy összetett kérdés. Természetesen minden egyes alkatrészre figyelni kell, de mi a szabályok keretein belül mozgunk” – állítja Marko.

Más kérdés, hogy az FIA ettől még bizonyítékokat kért a csapattól a szabályosság igazolására. Az osztrák biztosra veszi, hogy meg tudják védeni álláspontjukat. „Most nekünk kell bizonyítanunk, hogy minden megfelel a szabályoknak, nem pedig az FIA-nak, hogy szabálytalanságról van szó. Szürke területek mindig lesznek. Az FIA-nak csak egy maroknyi mérnöke van, akiknek az egyes csapatok specialistáinak egész hadseregével kell szembenézniük” – hívta fel a figyelmet.



Max Verstappen (Fotó: xpbimages.com)Max Verstappen (Fotó: xpbimages.com)


Forrás: m4sport.hu

-Friss Média-