Az Amadeus idén Budapesten tartotta az éves konferenciáját, ahol a szakemberek megvitatták az utazási iparág előtt álló kihívásokat. Az eseményen egy, a cég által készített tanulmány eredményeit is ismertették, melyből kiderült, hogy a mesterséges intelligencia az utazásainkat is meghatározza majd a jövőben.
Sascha Nau, az Amadeus regionális marketing igazgatója Budapesten elmondta: az Amadeus felmérésben Kanada, Olaszország, az Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, India, Ausztrália, Kína, Japán és az Egyesült Államok több, mint 300 szakértőjét kérdezték meg az utazási ágazat minden területéről, az adatok elemzéséhez pedig szintén a mesterséges intelligenciát használták.
A megkérdezett utazási szakemberek több mint fele (51%) szerint a generatív AI már jelentős mértékben jelen van az utazási ágazatban az országukban. További 36% arra számít, hogy ez a jelenlét a következő egy év során jelenik meg, míg 11% szerint egy-két évbe telik majd az átállás. Az utazási technológiai vezetők mindössze 2%-a gondolja úgy, hogy három vagy több évbe fog telni, amíg a generatív mesterséges intelligencia jelentős mértékben jelen lesz az utazási ágazatban a saját országában.
Ma az utazási vállalatok 41%-a állítja, hogy rendelkezik a generatív AI bevezetéséhez szükséges költségvetéssel és erőforrásokkal, míg 87%-uk nyitott arra, hogy harmadik féllel dolgozzon együtt a generatív AI-alapú alkalmazások kifejlesztésében.
Annak ellenére, hogy a generatív AI bevezetése az utazási ágazatban támogatott, az Amadeus jelentése szerint több kihívás is felmerül. Amikor a válaszadókat arról kérdezték, hogy mi lassítja a technológia bevezetését az utazási ágazatban, 35%-uk az adatbiztonságot említette.
További problémaként említették a generatív AI szakértelem és képzés hiányát, az adatminőséget és a nem megfelelő technológiai infrastruktúrát, a befektetés megtérülésével kapcsolatos aggodalmakat, felhasználói vagy az értékbecslés nehézségeit valamint a partnerekkel vagy szállítókkal való kapcsolatteremtés nehézségeit.
A tanulmány azt is megvizsgálta, hogy a generatív mesterséges intelligenciát jelenleg hogyan használják az utazási ágazatban. A leggyakoribb felhasználási esetek között az utazóknak a foglalás során nyújtott digitális segítségnyújtás áll az élen (53%). Ezt követik a tevékenységekre vagy helyszínekre vonatkozó ajánlások (48%), a tartalomgenerálás (47%), a személyzet segítése az ügyfelek jobb kiszolgálásában (45%), valamint az utazás utáni visszajelzések összegyűjtése és sűrítése (45%).
Végezetül a válaszadók azt válaszolták, hogy a generatív mesterséges intelligencia sikeres bevezetését illetően az utazási ágazatban - rangsorolva - a befektetések megtérülését, az ügyfelek elégedettségét, a hatékonyság és a termelékenység javulását, a teljesítménymutatókat (pontosság, precizitás és relevancia) és a kulcsfontosságú teljesítménymutatók növekedését várják.