A tizenharmadik alkalommal megtartandó versenyen a 10-19 éves korosztályban az európai minősítésért, a 13-19 éves korosztályban pedig a világversenyen történő indulásért versengenek egymással a minimum kétfős csapatok. Az európai versenyt, az EURoboCupJunior-t a németországi Hannoverben június 20. és 23., míg a RoboCupJunior-t az ausztráliai Sydney-ben rendezik július 2. és 8. között - közölte Simon Béláné, az MTA kandidátusa, a RoboCupJunior magyarországi képviselője az MTI-vel.
A hazai minősítő versenyeket február 16-án Budapesten és április 5-én Nyíregyházán rendezik, utóbbi válogatóra február 25-ig még várják a jelentkezéseket (a regisztrációs lapok a pingvin.nyf.hu/robojun honlapról tölthetőek le). A budapesti válogatón tizenöt oktatási intézmény huszonnégy csapata - köztük általános és középiskolák, valamint egyetemek diákkörei - az úgynevezett menekítő A és B liga négy kategóriájában mérettetik meg a saját maguk által épített robotjaikat.
Tavaly a kanadai Montreal adott otthont a RoboCup évenként megrendezett világversenyének és szimpóziumának. Az elsősorban a robotfejlesztések és a mesterségesintelligencia-
Az elvárások egyre magasabbak, Montrealban például már mindenki egyedi alkatrészekből építette meg a futballkapus és -csatár robotját, kiszorult az eddig használt elektronikus focilabda, valamint a pálya mérete is nagyobb lett - mondta a szakember. A tavalyi trend a látórendszer fejlesztése volt, az ezen a területen alkalmazott mesterségesintelligencia-
Hozzátette, hogy újabban oktatási célú műhelyekkel bővült a RoboCup eseményeinek száma, különösen a kiszolgáló robotok fejlesztését és programozását szorgalmazzák ilyen formában, de már a junior korosztályból a magasabb ligákba való átmenetre is szerveznek speciális versenyszámokat.
A RoboCup versenykiírása szerint a futball-ligában két-két autonóm kerekes robot játszik kétszer tízperces mérkőzést egy igazi futballpálya kicsinyített másán, a vonalkövetőben pedig egy robotnak adott idő alatt kell áldozatmentési feladatot elvégeznie egy katasztrófahelyszínt szimuláló akadályokkal teli pályán.
A labirintusbejáróban a vonal nélküli labirintusban áldozatok beazonosítását és az "elsősegélynyújtást" végzi el a robot, a színháziban szórakoztató előadást mutat be az adott méretű színpadon, a közös tér ligában pedig a csapatoknak olyan programot kell írniuk, amely egy valóságos robotot és annak virtuális párját képessé teszi különböző színű tárgyak gyűjtésére és lerakására egy mentési területre a valódi és a virtuális térben is.
Magyarországon 2007-ben szervezték meg az első minősítő versenyt, az elmúlt tizenkét év alatt egyetlen év kivételével minden évben sikerült magyar csapatot küldeni a más-más helyszínen megrendezett világversenyekre.