Havonta 2-3 ezer új cég jön létre Magyarországon, ugyanakkor a statisztikák szerint jelentős részük igen rövid életűnek bizonyul. „Az új alapítású cégek háromnegyede éli csak meg az 5 éves kort, 10 év fölé pedig csak a cégek fele jut” – mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója.
Elég nagy a szórása a túlélési rátáknak az alapítás évének függvényében, mindenesetre az adatokból egyértelműen látszik, hogy a most létrejövő cégek rövidebb élettartamban bízhatnak, mint például a 2000-es évek elején létrejövő társaik alakulásukkor.
A túlélőképességet nemcsak a politikai és a gazdasági környezet, hanem a vállalkozók felkészültsége is nagyban befolyásolja. Ugyanakkor azt sem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a most létrejövő vállalkozások menedzserei kevésbé lennének felkészültek. Az adatok alapján a frissen létrejövő vállalkozások jelentős része korábbi cégekhez köthető, így a cégek rövid élettartamát nem lehet csak tapasztalatlansággal magyarázni.
„A helyzet valójában épp ellentétes, a tapasztaltabb, dörzsöltebb vállalkozók már bátrabban alapítanak, adnak-vesznek, alakítanak és/vagy zárnak be vállalkozásokat, ha az üzleti érdekeik ezt kívánják” – mondja az Opten szakértője. A cégfluktuáció egy része tervezett, és ennek növekedése csökkenti a cégek várható élettartamát. A helyzet ugyanakkor egészségesnek nem nevezhető, az újonnan alapított cégek és a nagy volumenű cégtörlések egyfajta bizonytalansági faktort visznek a cégstruktúrába.
Az újonnan létrejövő vállalkozások számára a terep azonban egyre nehezebb. A rendszerváltást követő 1-2 évtizeddel ellentétben egyre több a rutinos versenyző a piacon. Az évi 1 milliárdos árbevételt többségében a nagy múltú vállalkozások érik csak el, és az újonnan létrejövő vállalkozások egyre kisebb arányban tudnak belépni a milliárdosok klubjába.