NAGYVILÁG
Belföld
Az NTAK adatszolgáltatás szakaszos bevezetését javasolja a Magyar Turisztikai Ügynökség
​A vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók kötelező adatszolgáltatásának szakaszos bevezetését javasolja a Kormánynak a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ). A javaslat szerint 2023. július 1-től az évi 100 millió forint nettó árbevétel felett teljesítő vállalkozások számára lépne életbe a kötelezettség, az ennél alacsonyabb árbevételű szolgáltatók adatszolgáltatásának kezdete pedig későbbi időpontra módosulna, hosszabb felkészülési időt biztosítva így számukra. Az NTAK regisztráció továbbra

A Magyar Turisztikai Ügynökség annak érdekében, hogy elősegítse a vendéglátó üzletek és a turisztikai attrakciók felkészülését a kötelező adatszolgáltatásra, már márciusban önkéntes adatszolgáltatói időszakot indított. A tesztidőszak tapasztalatai és az iparági szereplőkkel folytatott egyeztetések alapján az MTÜ a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba (NTAK) való adatszolgáltatás szakaszos bevezetését javasolja a vendéglátó üzletek és a turisztikai attrakciók esetében is – ahogy tette ezt a szálláshelyek kapcsán 2019-ben.

A javaslat szerint 2023. július 1. napjától az NTAK-ba történő adatok szolgáltatására és továbbítására kizárólag azon vendéglátó üzlet üzemeltetője és turisztikai attrakció működtetője köteles saját vendéglátó vagy jegykezelő szoftverén keresztül, amelynek 2022. évi nettó árbevétele szolgáltatási helyenként meghaladta a 100 millió forintot.

A javaslat alapján 2024. január 1. napjától az NTAK-ba történő adatok szolgáltatását és továbbítását azon vendéglátó üzlet üzemeltetője és turisztikai attrakció működtetője köteles megkezdeni, amelynek szolgáltatási helyenként 2022. évi nettó árbevétele elérte a 12 millió forintot, de nem haladta meg a 100 millió forintot.

A javaslat a nettó árbevétel számításakor a vendéglátóüzletek esetében a vendéglátás jellegű kereskedelmi tevékenységből származó bevételt veszi alapul, míg a turisztikai szolgáltatók esetében a turisztikai attrakció szolgáltatásaihoz kapcsolódó jegyértékesítésből származó tevékenység lesz a mérvadó.

Az MTÜ javasolja azt is, hogy a 12 millió forint nettó árbevételt el nem érő vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók számára ne legyen kötelező az NTAK adatszolgáltatás.

Fontos, hogy a 2021.november 1-jén életbe lépett regisztrációs kötelezettséget a módosítási javaslat nem érinti, azaz minden nyilvántartásba vételi dokumentummal rendelkező vendéglátó üzletnek és turisztikai attrakciónak regisztrálnia kell az NTAK-ba. Így a határidőig minden hazai étterem, cukrászda, büfé, kávézó, italüzlet, bár, zenés-táncos szórakozóhely, gyorsétterem, alkalmi vendéglátóhely, mozgó vendéglátóhely, rendezvény étkeztetés, munkahelyi étkeztetés szolgáltatást nyújtó vendéglátó üzlet köteles az NTAK-ba regisztrálni. Akár csak minden jeggyel látogatható múzeum, vár, kastély, közfürdő, természetes fürdő, kalandpark, állatkert, vidámpark, védett természeti terület bemutatóhelye, turisztikai közlekedési eszköz, valamint zenés- táncos rendezvény is köteles beregisztrálni az NTAK-ba.

Az NTAK regisztrációs kötelezettség elmulasztása szankcionálható. A tegnapi napig a regisztrációt már több mint 22 000 vendéglátó üzlet és attrakció elvégezte.

További információ:

A Magyar Turisztikai Ügynökség

A turizmus Magyarország stratégiai fontosságú ágazata. 2022-ben mintegy 100 ezer vállalkozás működött ezen a területen, amelyekben több mint 400 ezer munkavállaló dolgozott. Tavaly 14 millió vendég közel 40 millió vendégéjszakát töltött a hazai szálláshelyeken, az ágazat a GDP mintegy 12 százalékát állította elő.

A turizmus versenyképességének erősítése érdekében jött létre 2016-ban a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ), a turisztikai ágazat kormányzati szervezete. Feladata a turizmusfejlesztés irányítása, stratégiájának meghatározása, a hazai és a küldőországokban folyó szakmai munka koordinációja, az országmárka fejlesztése, belföldi és nemzetközi kommunikációs és értékesítési kampányok lebonyolítása. Az MTÜ a hazai szakmai szervezetekkel együttműködve végzi feladatát, növeli Magyarország turisztikai versenyképességét, és aktívan hozzájárul ahhoz, hogy országunk még vonzóbbá, élményekben gazdagabbá váljon mind a külföldi, mind a belföldi utazók számára. Stratégiai cél, hogy hazánk Közép-Európa vezető turisztikai desztinációjává váljon, valamint, hogy az ágazat GDP-hez való közvetlen és közvetett hozzájárulása 2030-ra 16 százalékra növekedjen.

További információ: igyutazunk.hu