PUZZLE
Életmód
#előadás
#tanulás
#Lantos Mihály
Apa, megyek tanulni tanulni
A címbéli kijelentés fiamtól származik, aki orvostanhallgató és körülbelül két éve hívott fel azzal, hogy megy megtanulni a tanulást. Meglehetősen szkeptikus voltam, de a kölök azt mondta, hogy hasznos volt, lépéselőnybe került - ma már ötödéves.

Ma, mielőtt beültem Lantos Mihály előadásra, aki Kisvárdán adott pár ötletet – már nem először –, hogy hogyan tanuljunk. A Kisvárdai Várszínház és Művészetek Háza színháztermében megközelítőleg 200 érdeklődő hallgatta az előadást – köztük én is. A korosztály összetételét tekintve igencsak szórt képet mutatott a látvány, hisz elsősosztályostól a nyugdíjasig sok érdeklődőt vonzott az előadás.

Lantos Mihály azt vallja, hogy a tanulást meg lehet szeretni, lehet játék, lehet élvezetes.

„Igen, lehetnének szépek és sikeresek is az iskolásévek – egyszerre” – mondja a több diplomás egyetemi oktató, aki saját bevallása szerint, gyerekként nem volt jó tanuló. Majd rögtön megjegyzi: „Hogy is lehettem volna, ha senki sem tanított meg tanulni".

A szakember véleménye, hogy korunk iskolarendszere öli ki a gyerekeinkből a tanulás örömét és ad számukra – sokszor feleslegesen! – alig megoldható problémákat felkészítés nélkül. Erre példának a pici gyermek hatéves koráig tartó fejlődési fázisát hozza fel. Minden megy magától – hisz, a tanulási képesség velünk született tudás, amit iskolaérettként, hatévesen, az iskolában kiölnek a gyerekekből.

Lantos felnőttként, hosszú évek munkája és kutatómunka árán döbbent rá, hogy a tanulás tanulható.

Mint mondja, egyszerű és azonnal használható technikákat keresett, amikkel vissza lehet adni a tanulás örömét. „Mert tanulni jó, a tanulás ősi ösztönünk!” – fogalmaz, majd felteszi a kérdést: „Hány babát kell ösztönözni, hogy járni tanuljon?"

Az előadás lendületes, vicces, szórakoztató, miközben olyan információkat osztott meg Lantos a hallgatóságával, mint a hogyan használd a fantáziád, higgy magadban vagy, hogy mennyire fontos, hogy meghatározzuk a céljainkat.

Lantos elmondta, hogy mennyire fontos a biztonság megteremtése: vizsgahelyzetben nemcsak az fontos, mit tudsz, de az is, mennyit tudsz belőle visszaadni. „Tanulj meg védekezni a félelmek és rossz érzések ellen” – fogalmaz.

Szó esett arról is, hogy meg kell tanulni használni mindkét agyféltekét a tanulás során. A technika lényege, hogy két agyféltekés tanulás kombinálja a bal agyfélteke logikus gondolkodásmódját a jobb agyfélteke elvont, vizuális, kreatív, játékos látásmódjával, ezáltal vizuálissá, szórakoztatóvá teszi a tanulást.

A közel 1 óra 20 perces előadás 20 percnek tűnik, miközben az ott elhangzottak szinte észrevétlenül rögzültek.