AKTUÁLIS
#Kisvárdai Tankerületi Központ
#oktatás
#robotok
#bemutató
110 milliós paradigmaváltás a kisvárdai tankerületben
Egy francia felmérés szerint 12 éven belül a hagyományos munkahelyek mintegy háromnegyede megszűnik, helyüket a robotok veszik át. De pánikra semmi ok, hiszen minden robot mögött ott áll az ember, az intelligens, tanult és a változásokat irányító homo sapiens.

Persze nem kell ahhoz Franciaországban élnünk, hogy például az oktatásban ne éreznénk a változás szelét. Akár fogalmazhatunk úgy is, hogy paradigmaváltás zajlik az oktatás egyes területein. Ennek lehettek tanúi ma a kisvárdai tankerülethez tartozó iskolák tanárai azon a projektnyitó eseményen Nyírmadán, ahol egy 110 milliós európai uniós alapból finanszírozott, 36 hónapig tartó programot jelentett be a tankerület szakmai igazgatóhelyettese, dr. Elek Tamás, aki a projekt szakmai vezetője is egyben.

Nem véletlen a projektnyitó helyszín kiválasztása, hiszen - mondja az intézmény vezetője, Kukuts Csilla igazgatónő - a nyírmadai Patay István Általános Iskola a tankerület legtöbb diákját számlaló intézmény, 557 diák tanul a 4890 lelket számláló település általános iskolájában. Az igazgatónő köszöntőjében kitért a több mint félezer tanuló összetételére: az iskolában száz hátrányos, 318 halmozottan hátrányos helyzetű diák tanul. A diákok 66 százaléka roma származású. Kukuts Csilla kitért arra a tényre, hogy iskolájuk tanulólétszáma az utóbbi időben csökkent, sajnálatos módon szembesülnek azzal, hogy a szülök elviszik gyermekeiket más iskolába.

A Kisvárdai Tankerületi Központ 2017. január 1-jétől működik, 42 köznevelési intézménye 88 feladatellátási helyén mintegy 1 778 dolgozó gondoskodik 13 594 tanuló oktatásáról - mondta el dr. Elek Tamás. A most kezdődő projekt, mely az oktatás digitális környezetének kialakítását tűzte ki célul, négy intézmény bevonásával valósul meg.

Ezek az iskolák: a kisvárdai Teichmann Vilmos, a nyírmadai Patay István, az ófehértói, valamint a Lónyay Menyhért Általános Iskola Tiszabezdédi Tagintézménye, ahova több mint ezer tanuló jár. A négy intézmény közös jellemzője - derül ki a szakmai vezető előadásából - , hogy rendkívül magas, átlagosan 70 százalékos a hátrányos helyzetű tanulók aránya, ez a szám egyedül a kisvárdai iskolában alacsonyabb, ott "csak" 40 százalék körül alakul.

A projekt célja, hogy ösztönözze az életen át tartó tanulást, fejlessze a készségeket, csökkentse a végzettség nélküli iskolaelhagyást, s nem utolsó sorban a köznevelési rendszer esélyteremtő szerepének javítása. Persze a célok megvalósításához elengedhetetlen a pedagógusok folyamatos szakmai - tartalmi, módszertani fejlesztése.

Nemcsak az infrastruktúrát kell fejleszteni, legalább ugyanilyen fontos a szakmai megújulás is. A kettőnek együtt kell megtörténnie és nem egymás rovására. A kor elvárásainak csak így lehet megfelelni. A most beindított projekt egy iskolai szegmens vonatkozásban egyesíti az eszköz- és infrastrukturális fejlesztéseket a szakmai megújulással - emelte ki a szakmai vezető.

Digitális tartalom fejlesztés


A LEGO® StoryStarter program alkalmazása az alsó tagozatban játékosan segíti az olvasás és a tanulást megszerettetését a gyerekekkel. A kidolgozott programcsomag jól illeszkedik a köznevelés céljaihoz, hiszen a kerettantervben az 1–4. évfolyamon a magyar nyelv és irodalom tantárgy elsődleges célja az anyanyelvi kommunikációs képességek fejlesztése és az ehhez elengedhetetlen ismeretek elsajátíttatása.

A LEGO StoryStarter készlettel a diákok életre kelthetik a feldolgozandó történeteket, eseményeket, olvasmányokat, s vázlatként használva a LEGO-kockákat megépíthetik, majd prezentálhatják azokat.

A tankockák a játé-alapú tanítás-tanulás eszközei

Segítik az ismeretátadást és az ismeretszerzést, fejlesztik a digitális kompetenciákat, a tanulóknak is lehetőségük van kreatív tartalom előállításra - magyarázza a szakmai vezető. majd hozzáteszi, hogy a tankockák elősegítik a tudásmegosztást is. A tankockákba beágyazható szöveges, képi, hang és videórészletek lehetővé teszik a matematika szemléletes oktatását is.

A projekt keretében megvalósulnak eszközbeszerzések, tíz pedagógus elvégzi a bevezetésre kerülő csomagokhoz szükséges továbbképzéseket. Évente tíz tananyagot fejlesztenek, ezen felül a digitális környezet kialakítsa érdekében rendszergazdát és digitális módszertani asszisztenst is foglalkoztatnak.

A bevezetőben említett elemzés írója szerint csak az alulképzett, „a csavar meghúzására betanított” munkaerő aggódhat. Akik lépést tartanak a modern világgal, megtanulnak angolul és ismerik az új korszak új technológiáit, továbbra is jó állásokra számíthatnak.

... És hogy miről is szól a digitális iskolai környezet, mire képes a játékos tanulás? Misem példázza ezt jobban, mint a sajtótájékoztató végén tartott látványos bemutató, amikor is LEGO StoryStarter készletből három diák építette "robot" egy perc alatt kirakta a Rubik-kockát.


- FrissMédia -